Sociala medier

“Vad gör eleverna på internet?”


Sociala medier är ett samlingsbegrepp för webbplatser på internet vars gemensamma nämnare är att det är användarna som skapar sitt innehåll och bildar nätverk med varandra. Sociala medier ger oss en möjlighet till kommunikation med en eller flera användare i en gemensam kanal. Två huvudfokus för sociala medier är dels att dela med sig och få ta del av andra människors åsikter, dels att samarbeta för att skapa ett innehåll på en webbplats. Några stora webbplatser dominerar så som Facebook, Twitter och Instagram, men det finns en mängd olika mötesplatser på internet där människor med gemensamma intressen har möjlighet att samlas.

Bloggar är enkelt förklarat en offentlig dagbok online där bloggaren erbjuds en interaktion med läsarna via kommentarsfunktionen. Innehållsmässigt skiljer sig bloggar mycket åt, men formen är ofta densamma med ett personligt tilltal. Wikitjänster är webbplatser där flera kan samarbeta för att skapa uppslagsverk av olika slag, mest känd är Wikipedia. I en artikel från Skolverket, Nya vägar till lärande med Minecraft, kan man läsa om Jonas Lindahl, lärare i svenska och engelska i Norrtälje. Jonas har arbetat med Minecraft, ett mycket populärt datorspel bland eleverna, i undervisningen. Genom att föra in datorspel i undervisningen har gränsen mellan det formella och informella lärandet lösts upp och eleverna har blivit mycket engagerade. Minecraft har även skapat webbplatsen MinecraftEDU för att kunna stödja lärarnas arbete genom att erbjuda handledningar och verktyg.

Som skolbibliotekarier har vi möjlighet att använda sociala medier för att ta del av information inom vårt yrkesområde. Twitter, Facebook och det stora antalet bloggar erbjuder bra möjligheter till att få snabb uppdatering om vad som händer i verksamheten samt ta del av ny forskning och artiklar direkt när de publiceras. Detsamma gäller för läraryrket. Lärare kan även använda sociala medier som ett arbetssätt i undervisningen, till exempel att skapa bloggar tillsammans med eleverna eller Facebook-konton för att kommunicera med eleverna.

Vår roll som skolbibliotekarier inom detta område är mer informativ. Förvisso kan vi använda oss av sociala medier för att nå ut till användarna, till exempel genom att skapa bloggar eller Facebook-konton, men vår uppgift ligger mest i att känna till och ha kunskap om de olika sociala medier som finns för att kunna stödja lärare med tips och råd.

Att vara social på internet ställer kvar på användaren vad gäller internet och etik, och vi kan ge lärare förslag på verktyg för att kunna diskutera och lyfta sådana frågor i klassen, till exempel bra sidor på internet som erbjuder relevant information. Statens medieråd har i uppdrag att "verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan" och är en utmärkt sida för att hämta arbetsmaterial och handledningar. Friends online erbjuder ett mycket bra material för att kunna arbeta med "att förebygga mobbning och främja en säker miljö för unga på nätet". En annan bra sida på internet är Surfa lugnt som också erbjuder information, arbetsmaterial och råd. Elza Dunkels har skrivit boken Vad gör unga på nätet och hon menar att vi måste våga ställa frågor till ungdomarna själva om vad de gör på internet och försöka sätta in kunskaperna i ett sammanhang. I sin blogg Nätkulturer skriver hon om sitt dagliga arbete inom området.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar